Tantárgy neve/célja
|
kredit
|
köv.
|
1. félév
|
Karrierépítés
A tantárgy célja: A hallgató a tantárgy keretében megismeri az érvényesülés útját, lehetőségét, valamint a marketing szemléletű állásvadászatot. Értékelni és alkalmazni tudja a képességek, a személyiségjegyek, a szakmai ismeretek megfelelő kombinációját. Képessé válik a sikeres önéletrajz elkésztésének mesterfogásaira, valamint a sikeres felvételi beszélgetésre való felkészülésre. Mindezek segítségével fel tudja kutatni a rejtett álláslehetőségeket mint a karrierépítés alapvető bázisát.
|
4
|
gyj
|
Informatika I.
A tárgy olyan ismereteket nyújt, melyek jól hasznosíthatók a tanulmányaik során (pl. önálló feladatok, szakdolgozat), valamint jelenlegi illetve jövőbeli munkájuk során (pl. önálló forrás- és adatgyűjtés, jelentéskészítés, modellezés, döntés előkészítés támogatása). Ezen eszközhasználati és szemléletbeli képességek természetesen a későbbi, informatikai illetve adatelemző jellegű tárgyak teljesítésében is felhasználhatók lesznek.
|
2
|
gyj
|
Mikroökonómia
Az alapvető közgazdasági ismeretek révén a gazdaság mozgástörvényeinek, a valós társadalmi összefüggéseknek és kölcsönhatásoknak a megismerése. A mikroökonómia kapcsolatrendszereinek bemutatásával a gazdasági cselekvések nemzetközi szintű mozgatórugóinak megértése, a gazdasági kérdésekben történő eligazodás segítése. A tantárgy előkészíti és megalapozza az alkalmazott gazdaságtudományi tárgyak oktatását.
|
5
|
koll
|
Üzleti etika
A hallgatók olyan ismereteket szereznek, amelyek révén gondolkodásmódjuk rendszerezettebbé és problémamegoldó képességük az etikai normák ismeretével növelten felelősségteljesebbé válik.
|
3
|
gyj
|
Jogi alapismeretek
A hallgatók a jogi alapismeretek című tananyag segítségével sajátítják el a legalapvetőbb ismereteket az állam és a jog kialakulásának folyamatával, a jog és a jogrendszerek jellegzetességeivel kapcsolatban.
|
3
|
koll
|
Számviteli alapok
Számviteli alapfogalmak, számviteli alaptechnikák bemutatása és az egyes pénzügyi kimutatás elemekhez tartozó alapvető ismeretek átadása.
A tantárgy célja, hogy a hallgató megismerkedjen a vállalkozások beszámolási és számviteli rendszerének alapvető jellemzőivel, megismerje a számviteli törvény célját, filozófiáját, a számviteli alapelveket, a vállalkozói vagyon szerkezetét, a gazdasági események vagyoni, jövedelmi helyzetre gyakorolt hatását.
|
5
|
koll
|
Marketing
A marketing alapfogalmak és technikák megismerése a gyakorlatban történő alkalmazás érdekében. A piaci környezetben végbemenő változások okainak feltárása, a piaci szereplők magatartásának megismerése annak érdekében, hogy minél hatékonyabb marketingeszközökkel lehessen ezekhez a változásokhoz alkalmazkodni.
|
3
|
gyj
|
Környezet-gazdaságtan
Olyan alapismeretek nyújtása a hallgatóknak, amelyek segítségével képesek megérteni a környezet-gazdaságtani folyamatok lényegét és azok gyakorlati alkalmazásának lehetőségeit. A tárgy középpontjában a környezeti problémák állnak mind globális, Uniós és hazai szinten.
|
3
|
gyj
|
Idegen nyelv I.
|
-
|
kri
|
2. félév
|
Informatika II.
Az információ digitális formái, adatok a számítógépben, külső adathordozók. Számítógépek hálózatokban. Alapszoftverek és alkalmazási programok. Alapvető operációsrendszer-parancsok, parancsmódban és grafikus módban. Internet szolgáltatások igénybevétele, biztonság védelem (IT security). World Wide Web információforrás az Interneten. WEB 2.0 új szolgáltatásai. HTML dokumentumok, mint ASCII kódú dokumentumok. Statikus honlapok, dinamikus honlapok. HTML különleges karakterek, főbb dokumentum jelölők tag-ek). A CSS stílus. Külső stíluslapok.
|
2
|
gyj
|
Makroökonómia
A makroökonómia célja a gazdasági események megértését és a gazdaságpolitikai beavatkozások várható hatásainak elemzését segítő fogalmak és módszertani elemek bemutatása. A Makroökonómia c. tárgy ezen belül segítséget nyújt a hallgatóknak a makrofolyamatok rendszerének, a makrofolyamatok mozgatórugóinak, illetve a makrogazdasági szereplők tevékenysége következményeinek megértésében. A tantárgy előkészíti és megalapozza az alkalmazott közgazdasági tárgyak oktatását.
|
5
|
koll
|
EU ismeretek
A tantárgy célja, hogy megismertesse a hallgatókat Európa egységének eszméivel, bemutassa az európai gazdasági integráció fejlődését a Párizsi szerződéstől (1951) a Lisszaboni szerződésekig (2007), amelyeket kiegészít az EU bővülésének története. További cél, bemutatni a tagországok együttműködésének jogi alapjait, az EU intézményrendszerét és döntéshozatali mechanizmusát, valamint a két legjelentősebb közös szakpolitikát. Az integrációs ismeretek birtokában a hallgatók képesek lesznek felelősséggel értékelni az EU aktuális kérdéseit, problémáit, valamint az európai integráció hatását Magyarországra.
|
3
|
koll
|
Vezetés és szervezés
A tárgy oktatásának célja olyan ismeretanyag átadása, amely hatására a hallgatók a vezetésről való tudásukat bővítik, a vezetési és szervezési ismeretek birtokában képessé válnak a szervezetet, mint rendszert kezelni, valamint a hatékony vezetési módszereket megválasztani.
|
3
|
gyj
|
Gazdasági elemzés, ellenőrzés és módszertana
A tantárgy oktatásának célja, hogy a hallgató tisztában legyen a gazdasági elemzés szükségességével, ismerje az elemzés fogalmát, célját, felhasználási területeit, módszereit, végrehajtásának lépéseit, a termelést előkészítő tevékenység elemzését. Képes legyen termelés és értékesítés elemzésének elvégzésére, a vállalkozás erőforrásainak elemzési feladatai megoldására, a vállalkozások átfogó komplex elemzésének elvégzésére. Tisztában legyen az ellenőrzés szükségességével. Ismerje az ellenőrzés fogalmát, célját, felhasználási területeit, módszereit, végrehajtásának lépéseit, a bizonylati elv és fegyelem fogalmát annak ellenőrzését, az éves beszámoló ellenőrzését, a számviteli politika ellenőrzését, tovább ismerje meg Magyarország ellenőrzési rendszerének alapjait.
|
5
|
gyj
|
Stratégiai menedzsment
A tantárgy célja, hogy hallgató megismerje a stratégiai modelleket és azok elméleti hátterét, a stratégiai tervezés eszközrendszerét, a stratégiai menedzsment koncepcióját. Ennek alapján képessé válik a rendszerszemléletű gondolkodásra a vállalatot és környezetét illetően és képes megválasztani a vállalat számára megfelelő célokat és eszközöket. Értékelni tudja a szervezetek struktúráját a stratégiai menedzsment szempontjából, képes meghatározni a szervezetfejlesztési irányvonalakat. A stratégia megvalósítása során ki tudja alakítani és fenn tudja tartani a rendszerszemléletet. Gyakorlati ismereteket szerez a stratégiai kontrolling, a megfigyelő és ösztönző rendszer, valamint a vállalati kultúra kialakítása és fejlesztése területén, amelyeket a munkájában sikerrel hasznosíthat.
|
3
|
gyj
|
Piacelemzés és fejlesztés
A hallgatók ismerjék meg a piackutatás jelentőségét, annak módszertanát és befolyásoló tényezőit. A piac makro-környezeti elemeinek hatásait az egyes piacokra (demográfiai-, gazdasági-, természeti-, technológiai-, politikai/jogi-, társadalmi/kulturális környezet). Továbbá ismerjék meg a fogyasztói piacok és az üzleti piacok közötti különbségeket és az ebből adódó vásárlási magatartás eltéréseit az egyes piactípusokon. Ismerjék meg a piaci versenytársak elemzésének fontosságát és módszereit, valamint a piaci szegmentálás, a célpiac kiválasztás és a pozícionálás folyamatát. Nyerjenek betekintést a különböző piaci pozícióban lévő vállalatok által alkalmazható piaci stratégiákba. Ismerjék meg a piacokhoz kapcsolódó gazdasági tevékenységek elemzési módszereit és azok alkalmazási lehetőségeit és korlátait.
|
5
|
gyj
|
Projekt- és team menedzsment
A tantárgy alapvető célja megismertetni a hallgatókat a projektmenedzsment (PM) általános elméleti alapjaival, módszereivel, valamint gyakorlati alkalmazási területeivel.
|
3
|
gyj
|
Projekttervezés módszertana
A hallgatók megismerik a projektszemléletű gondolkodás kulcsfogalmait, a gyakorlatban alkalmazott módszereit, valamint a projektvezetés és projektkövetés eszköztárát.
|
3
|
koll
|
Idegen nyelv II.
|
3
|
kri
|
3. félév
|
Üzleti kommunikáció – vállalati kultúra
A hallgató ismerje meg napjaink kommunikációelméleti műveltségének alapvető elemeit, összefüggéseit; tudja értelmezni a verbális és nem verbális kommunikáció jelentéseit; ismerje a kommunikáció fejlesztés alapelveit; szerezzen átfogó tudást a kommunikációról, mint a modern kultúra nélkülözhetetlen részéről; ismerje meg a munkahelyi, üzleti életben gyakori kommunikációs szituációkat; szerezzen ismereteket az üzleti tárgyalásról, az üzleti adminisztráció legfontosabb összetevőiről, az üzleti élet alapvető illemtan, etikett, protokoll szabályairól; ismerje meg a vállalati kultúrával kapcsolatos fogalmakat és összefüggéseket; tudjon beilleszkedni a szervezetbe, együttműködni, csoportban dolgozni, csoportot szervezni.
|
3
|
gyj
|
Vállalatgazdaságtan
A tantárgy fő célja az ismeretközvetítés, amely a vállalat mibenlétének, fejlődésének, hazai és nemzetközi kapcsolatrendszerének, a környezettel való kölcsönhatásainak, továbbá a vállalati gazdálkodás folyamatának, fő hazai és nemzetközi összefüggéseinek és sajátosságainak megismertetésére irányul.
A képzés középpontjában a vállalat, mint környezetébe ágyazott rendszer nemzetközi szempontú vizsgálata áll. A hallgató átfogó képet kap a vállalati gazdálkodás mibenlétéről, olyan átfogó és stabil gazdálkodási alapismeretekre tesz szert, melyekre a további tanulás során rá tudja építeni a mélyebb szakmai-módszertani ismereteket, tudnivalókat.
|
5
|
koll
|
Tanirodai gyakorlatok
A hallgatók olyan ismereteket szereznek, amelyek birtokában képesek az ügyviteli munkafolyamatok önálló megszervezésére, összehangolására. Ismerik és alkalmazzák az irodatechnika modern megoldásait. Képesek szakszerű üzleti levelek elkészítésére, és az irodában felmerülő szóbeli és írásbeli kommunikációs feladatok színvonalas ellátásáre. Ismerik az iktatási rendszerek lényegét és célját, rendszerében képesek kezelni a teljes iratkezelési folyamatot.
|
3
|
gyj
|
Pénzügytan (Makropénzügyi folyamatok)
A tárgy középpontjában a modern gazdaság pénzügyi rendszerének működése, a pénzügyi piacok eszközeinek és intézményeinek, a bankok főbb szolgáltatásainak bemutatása áll. A pénzügyi politika területeinek és kapcsolódásainak ismertetésén túl taglalja a devizarendszerek, a devizagazdálkodás és árfolyampolitika összefüggéseit. Áttekinti az államháztartás rendszerét, az alrendszerek jellemzőinek és összekapcsolódásának bemutatásán keresztül.
|
5
|
koll
|
Üzleti tervezés
A hallgatók megismerik a hazai vállalkozási környezezet sajátosságait, esettanulmányok segítségével képessé válnak egy vállalkozás megalapításával kapcsolatos fontosabb tervezési-stratégiai kérdések kezelésére és megválaszolására. A tárgy nem titkoltan fejleszti a hallgatók kreativitását, olyan újszerű ötletek generálása érdekében, amelyek képesek megújítani egész iparágakat.
|
4
|
gyj
|
Finanszírozási és pályázati tréning
A tárgy összekötő kapocs az elméleti és a gyakorlati pénzügyi ismeretek között. Olyan ismeretek és szemléletmód átadása a cél, amelynek révén a hallgató sikeresen átláthatja és irányíthatja saját vállalkozása, vagy egy másik kisvállalkozás pénzügyeit. A félév során a hallgatók olyan ismeretekre is szert tesznek, amelyeket akkor is kamatoztatni tudnak, ha nem egy kisvállalkozásnál, hanem egy velük foglalkozó vállalkozásnál (pl. banknál finanszírozóként) vagy intézménynél, állami szervnél helyezkednek el.
|
5
|
gyj
|
Döntéselmélet és módszertan
A kurzus keretében a hallgatók megismerkedhetnek a döntéselmélet alapvető̋ jellemzőivel, a kapcsolódó diszciplínákkal A tantárgy felkészíti a hallgatókat az üzleti életben megjelenő̋ döntési helyzetek helyes felismerésére, és gyakorlatok révén vezeti őket a procedurális racionalitás szempontjából elfogadható vezető̋i döntések, helyzetek kialakítására.
|
4
|
gyj
|
Szakmai idegen nyelv
|
3
|
gyj
|
4. félév
|
Szakmai gyakorlat
|
30
|
kri
|
|